söndag 30 oktober 2011

Dannemoragröt

Idag gottade vi oss med riktig lyxmat! Entrecôte med trattkantarellsås. Mums! Där vi helt eniga, min man och jag... men vad gällde potatisens utförande så hade vi helt delade meningar. Arne älskar pommes i alla möjliga och omöjliga sammanhang, så det fick bli det för honom. Jag föredrog i stället råstekt potatis med schalottenlök och timjan. Ja, så blev vi båda nöjda och belåtna!
Efterrätten har sin egen lilla historia... och vi undrar om det möjligtvis finns någon mer i detta land som kan ha Dannemoragröt på sin meny!? Denna efterrätt gjorde Arnes farmor Gärda, sen hans mamma och nu har receptet vandrat vidare till oss...
Farmor Gärdas DANNEMORAGRÖT.
Blanda 1 liter mjölk, 1 ägg, 2 msk vetemjöl, 2 msk potatismjöl, lite salt och 1-2 msk socker i en kastrull och koka några minuter tills det tjocknar. (Akta så det inte bränner vid!) Låt kallna lite och tillsätt 1-2 msk vaniljsocker. Ät med grädde och sylt! Gottigottgott!

Här är farmor Gärda längst till vänster på bilden.      


På höstpromenad i tokroliga skor... Får man se ut så här om fötterna fast man snart är 65!? Ja, det tycker i alla fall mitt barnbarn Jonathan, som skänkte mormor ett illgrönt skosnöre med orange prickar på. Själv hade jag ett orange, så de båda svarta skosnörena byttes ut mot de mer färgglada. Kul med lite färg i höstmörkret!


Arbetet fortsätter oförtrutet med vårt badrum... Nu är allt det "gamla" borttaget och vi väntar på rörmockaren som ska komma i början av veckan, sen börjar återuppbyggnaden...







 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar