lördag 19 april 2014

GLAD PÅSK OCH EN HUSBIL PÅ 50-TALET


Vi har just hämtat HUSBILEN från vinteridet.
Nu ska det fixas och fejas, donas och grejas innan det är dags att ge sej ut på grönbete!

Och så plötsligt poppar ett sån´t där härligt, ljust och tokroligt barndomsminne upp i mitt inre...
Tänk att min finurlige pappa konstruerade en husbil i början av 50-talet!!!
***
Min farfar Bernt hade, på 40-och 50-talet en liten möbelfabrik med tillhörande liten gråblå lastbil, i Hovslätt. Där tillverkades bl.a. byråer till IKEA. Jag minns mycket tydligt hur pappa och hans bror brukade lasta det lilla lastbilsflaket fullt med kartonger, för att fara ner till IKEA. Och alltid var de ute i sista stund! Alldeles särskilt minns jag en iskall vinterkväll med ymnigt snöfall, då pappa och hans bror skulle ge sej iväg... för att var framme i Älmhult framåt morgonkvisten... De hade på sej flera lager med långkalsonger och tröjor, det fanns nämligen ingen väme i bilen!
***
Så en sommar fick pappa ett av sina såná där roliga och kluriga infall...
HAN KONSTRUERADE EN HUSBIL!!!
Han gjorde helt enkelt ett hopfällbart hus av masonit, till den lille lastbilen, som han la på flaket!
Och sen åkte vi iväg, mamma, pappa och jag... kanske bara ett par tre mil, sen vi hittade alltid någon vacker plats vid en liten sjö där vi slog läger... Och, sim-sala-bim!, så vecklade pappa upp huset på flaket och vi hade en HUSBIL!
Jag kan när som helst framkalla den härliga känslan; att få sova där på lastbilsflaket och höra vattnets kluckande mot stranden och vindens sus i träden!!!


Den lilla husbilen så som jag minns den...


SÅ ÖNSKAR JAG ALLA,
 med eller utan husbil,
EN RIKTIGT GLAD PÅSK!!!


4 kommentarer:

  1. Underbara och härliga berättelser du delger oss. Han var duktig din pappa. :D
    Kram och Glad Påsk önskar vi er.

    SvaraRadera
  2. Vilket härligt minne och roligt att du berättade det till oss.
    Fortsatt Glad Påsk
    Kram

    SvaraRadera
  3. Vad mysigt det låter! Vilken kreativ och händig pappa! Önskar en fortsatt fin påskhelg!

    SvaraRadera
  4. Det var en kul berättelse fanns även tid då till ledighet.
    Mv
    Nils.Åke
    http://husbilochresor.com/

    SvaraRadera