fredag 26 december 2014

EN SÅNG MED MAMMA


Det grät i mitt hjärta när jag lämnade min lilla mamma på förmiddagen dagen innan julafton...
Julafton 2014...
...en julafton utan min älskade mamma...
...för första gången i mitt 67-åriga liv!
Jo, jag skulle ju åka in till mamma på julaftons förmiddag, strax innan innan den sjungande tomten Leif kom och underhöll, därefter skulle det bli julklappsutdelning och så julmat...
Efter allt detta skulle säkerligen min lilla mamma sova hela eftermidda´n...


... för lilla mamma blir mer och mer senil; orden kommer ryckigt och osammanhängande, om de kommer alls, hon har svårt att förflytta sej och sover mycket. Jo, hon känner igen mej och blir så glad när jag kommer, likaså min dotter Cornelia, men sen tar det stopp, för mina barnbarn tittar hon lite undrande på och min älskade pappa har hon glömt...
...men choklad gillar hon, och sång gillar hon...


...så vi sjunger mycket, mamma och jag

Till Inga-Lill 
Julafton 1952
av
Mor och Far

... står det på första bladet i "Nu ska vi sjunga".
"Tänk mamma", säger jag, "vad du sjöng för mej! Du sjöng och sjöng och lärde mej sång efter sång..!"
Nu är det jag som sjunger för mamma och även om hon inte har orden, så finns melodin i henne och hon nynnar glatt med i sång efter sång...


...men så somnade min lilla mamma, mitt i "Stilla natt"...
...och trots att mitt hjärta grät, så är jag så tacksam över att mamma bor på ett äldreboende med glad, positiv och engagerad personal, som är så lättsam att resonera med...
... för det var just dessa jag rådfrågade om julafton...för att den skulle bli så bra som möjligt för min älskade mamma, och det var de som rådde mej till att låta mamma vara "hemma", annars skulle det säkerligen bli alldeles förvirrat för henne...
Men en liten stund på julaftons förmiddag ska jag krama om mamma och sjunga en och annan julsång tillsammans med henne...

"LIVET ÄR EN STORM MED BÅDE SOL OCH SKUGGA SOM DET GÄLLER ATT BEMÄSTRA!"
(Citat ur filmen "Greven av Monte Cristo")
                                                                                         Inga-Lill

6 kommentarer:

  1. Skönt att ni har hittat en trygg plats för din mor. Jag har en 91-årig mor som vägrar att flytta till en lugnt boende. Det finns några fina boenden, med sällskap. Nu sitter hon envist ensam. Så är livet.
    Det är en fin husbil ni har. Vi önskar er en glad och god fortsättning.
    MoJ.

    SvaraRadera
  2. Jag har en 93-årig mor som vägrar att flytta till en lugnt boende .Hon bor hemma ensam ,men har demens så det er litt svårt at bo ensam. Så i år blir vi hemma ,for å hjelpa min mor,
    Fortsatt ha en god jul & ett gott nyttår

    SvaraRadera
  3. Hej! Ja du gjorde nog helt säkert en jättefin dag för din mamma!! Så är det, jobbar själv på äldreboende (institution) med multisjuka och demensta osv och visst vill alla sina närstående väl men som personalen rådde dig att hon får vara hemma på hemmet då det ofta gör dem mer förvirrade är nog många gånger bra. Därmed inte sagt att det skulle vara fel på nåt sätt att ta hem sin nära och kära om det är så, men ofta tröttar det så mycket att glädjen kanske kommer i skymundan. Nå de flesta vet sina näras bästa och att du besökte och sjöng osv var helt underbart!!! Många kramar!!

    SvaraRadera
  4. Hej igen, oj ser att jag skrev lite luddigt där ovan, glömde en liten del av meningen. :-) Menar att det som personalen rådde dig till var bra, för att det ofta gör dem förvirrade att byta milljö :-) det var det lilla tillägget som föll bort där i ena meningen.

    SvaraRadera
  5. Måste vara skönt att veta att mamma är väl omhändertagen. Jobbigt se dem förändras. Du gör mycket fint för din mamma!
    Min mamma, 94 år, är fortfarande klar, men kroppen tar slut. Hon vägrar flytta till ett bättre boende utan omges av en mängd hemtjänstpersonal. Försöker få henne att minnas genom att prata dagligen på telefon med henne. Tyvärr har i stort sett alla hennes vänner dött, så hon har inte så
    många att ringa till. Ha ett bra avsluat på året och ett gott nytt år! Elisabeth

    SvaraRadera
  6. Tack alla goa människor för era fina kommentarer! Önskar att det ordar sej för era gamla mammor också, det känns så otroligt tryggt att det finns äldreboende som tar så väl hand om våra äldre! Kram och Gott Nytt År!

    SvaraRadera