måndag 7 maj 2012

TRÄDGÅRDSPYSSEL


Nej, några trädgårdsentusiaster är vi definitivt inte! Minsta möjliga jobb i trädgårdsmiljö! Men det är ju så rackans gott med rabarberkräm och rabarberpaj, för att inte tala om krusbärskräm, krusbärspaj och krusbärssylt! För att våra snälla vänner och bekanta ska slippa oss, snikande till oss diverse godsaker som rabarber och krusbär, tyckte vi att vi kunde ha en egen liten samling med dessa läckerheter!  Krusbärsbusken fick jag, Inga-Lill, dessutom i födelsedagspresent av sonen! Efter flera timmars grävande och pustande (och div. svordomar från Arne) kunde vi så, efter alla konstens regler få ner godsakerna i jorden!


Har i (nästan) hela mitt (vuxna) liv önskat mej en alldeles egen krusbärsbuske, och för ungefär si så där 10 år sedan fick jag ett sån´ fin krusbärsbuske på stam, också den av sonen på min födelsedag. Jag vårdade den ömt, den växte och var så fin... Men framåt höstkanten, så brakade min käre man in i busken med åkgräsklipparen, och så var det roliga slut! (Det var när vi bodde på Lammkullen) Någon ny buske blev det liksom aldrig... Men nu satsar vi på en ny... Och nån´ åkgräsklippare behöver vi ju inte till den lilla gräsplätt vi har nu! Dessutom la vi en stenkant runt hela landet, för alla eventualiteter...


Just när vi höll på att plantera, ringde kompisen Conny, (som har en fantastisk trädgård!) och Arne berättade att vi satte rabarber... Några timmar senare kom Conny och Ann, och överlämnade en present; en påse med vårens första späda rabarber! Gissa om den krämen smakade ljuvligt!?


Så tog vi oss en sväng till svägerskan och svågern, de verkliga trädgårdsentusiasterna! På den punkten är de totalt olika, bröderna, Arne och hans broder Lasse! Och vi svägerskor!


De älskar att pyssla i sin stora trädgård, medan vi bara suckar och tycker det ser jättejobbigt ut! 



Nä, det får räcka med krusbär och rabarber för vår del... och lite blommor i krukor... och en fläderbuske... och så våra vinrankor förstås...
Det är väl det som så härligt och spännande med oss människor, att vi är lite olika...

"DEN SOM KÄNNER SIG BERIKAD GENOM MÄNNISKORS OLIKHETER, FINNER MÅNGA VÄNNER!"
                                                                /Inga-Lill/

1 kommentar:

  1. Krusbär var väldigt länge sen jag smakade, och rabarber är ju så gott! Men jag är rätt glad så länge jag slipper fixa i en trädgård. (Husbil känns bra ibland, just för att man slipper klippa gräset och fixa i rabatterna... ;)) Ni har förresten en utmaning att hämta inne på vår blogg!

    SvaraRadera