torsdag 23 maj 2013

EN STRÅLANDE STJÄRNA.




Det är inte var dag man får chansen att stråla som en stjärna, men idag har jag faktiskt strålat! Ja, det var ju ingen frivillig strålning förstås, (tyvärr!) utan strålning p.g.a. en PET/CT undersökning på sjukhuset i Linköping. Det var en ganska lång, men på intet sätt obehaglig, procedur.


Trevliga Anna ger mej en injektion i armen bestående av en radioaktiv isotrop...
(Oj, en så´n där liten flaska med radioaktivt innehåll kostar närmare 30.000 kr!!! Fast då räckte den till två injektioner förstås!)


...sen blev det en väntan på drygt en timma, i ett varmt och skönt rum, så att vätskan skulle sprida sej i kroppen. Jag hade gott sällskap; tidningar, TV och man, så tiden gick fort! (Gäller att hinna med så många skvallertidningar som möjligt!) Sen in i röntgenrummet där jag fick lägga mej på rygg på ett smalt undersökningsbord. Efter ytterligare en radioaktiv injektion, började PET-kameran och datortomografen (CT) att arbeta under ung. en halv timmes tid, då jag fick ligga alldeles still, för att lokalisera eventuella tumörer.



Ja, så var det hela över, och där gick jag och strålade i regnet och kylan (+7°), och skulle så fortsätta att göra några timmar framöver.



Och det lär dröja ett tag innan jag får något svar, för först ska Linköping studera resultatet, och sen ska det skickas till Jönköping, där lungmedicin ska kontakta mej... Så det blir ytterligare dagar av en gnagande oro och oviss väntan!!!

3 kommentarer:

  1. Usch, vilken tråkig väntan och lång kommer den att kännas. Tänker på dig och hoppas du får ett negativt resultat.
    Kram

    SvaraRadera
  2. Vi håller tummarna för dig.
    Kram

    SvaraRadera
  3. Oj, ja det var inga billiga preparat direkt. Hoppas att alla proverna är okay! Sköt om er.

    SvaraRadera