söndag 25 september 2016

FRITES OCH HARICOT VERTS


  Pommes frites tillhör livets nödvändigheter, tycker min man A. Jag är av en helt annan åsikt, undviker pommes så mycket som det är möjligt!!! Men idag skulle A. förstås ha pommes till det fina kalvköttet vi inhandlade igår. ( Kalv, Veau, är förhållandevis billigt i Frankrike, och det är alltid mört och välsmakande!)
Framåt 17-tiden idag började det mullra "i kanterna" och himlen mörknade... Vi, och många med oss, begav oss skyndsamt från stranden, och strax kom regnet...
"Jag ska i alla fall ha pommes!" sa A, och cyklade iväg i regnet när det var dags att äta.. Vad gör man inte för några flottiga potatisstrimlor!!! 
"Kom ihåg att det bara heter frites här, inte pommes före, för då tror dom att du är knäpp!" hojtade jag efter honom. (Pomme betyder äpple)"Jaaaa! Det vet jag väl...!!!" svarade han irriterat... Jo, det klart, det var ju inte första gången han försåg sej med pommes!
Under tiden gjorde jag bea (pulver!) kokade en rejäl gryta med haricot verts, (gröna bönor som vi inhandlade på marknaden igår, till priset av 2,50 sv kr. Bra mycket godare än pommes!!!) samt stekte kalvköttet. Jag var precis färdig när A. kom tillbaka... Utan frites...Speciellt glad var han inte, men de vanliga fritesställerna var igenbommade; kanske p.g.a. av semestersäsongen nu i princip är över...
"Men vi har ju bönor och bea", sa jag glatt!
 "Ja!" sa A med en suck. Men så kom han på.."Vi har vi ju efterrätt!"och blev genast mycke gladare!

   Sen satt vi under markisen, för trots regnet var det ganska varmt, och åt vår måltid.....!


Trots besvikelsen över den frånvarande fritesen, så var A ganska nöjd...Kanske var det Crème Caramelens förtjänst!?
                                                             Inga-Lill



                                                                                    

2 kommentarer:

  1. Jag håller helt med dig! Pommes frites undviker jag om det går ;) Och pommes är ju äpple, men pommes de terre är potatis. Tur att ni fick en god middag ändå!

    SvaraRadera
  2. Jag gillar den pommes man gör själv,men numera äter jag ju inte något av potatis. Bönor är jättegott och mycket nyttigare :)

    SvaraRadera