måndag 4 maj 2015

KYLSKÅPSHAVERI

VENLO - nästan på gränsen mellan Tyskland och Holland...
Men Venlo ligger i Holland, och vi har hittat en bra ställplats och kvällen är ljummen och vi tog en liten promenad i grannskapet...
Men i går kom vi till Rödbyhamn i Danmark, där vi nattade över på en P-plats. Regnet vräkte ner hela natten, och bilen gungade i blåsten...
Men... efter regn kommer solsken...och danska winerbröd!!!
Så vi började da´n (vi åt faktiskt frukost först) med att inhandla supergoda "chokladbollar"(jo, dessa runda winerbröd med chokoläääde heter just chokladbollar) innan vi tog båten till Tyskland.
Sen var det till å åk och åk och åk...Med fikapaus och matpaus...

Vi kom alltså till ställplatsen i Venlo , en kall öl skulle smaka gott, tyckte vi, innan vi skulle bese omgivningarna! Såååå, Arne skulle öppna kylskåpet och ta fram ölen...men... fick bara med sej handtaget! Då vibrerade luften av hel svärm väl valda ord!!! Eftersom kylskåpet varit i låsläge under färden, så kunde vi alltså inte öppna dörren! I hålet efter handtaget hittade Arne en liten "flik", och efter att ha snott runt ett tag på jakt efter en liten tång, lyckades han med tångens hjälp dra ut "fliken" så dörren kunde öppnas!!! Tydligen är det en ny dålig plastlåskonstruktion som en klurig skrivbordsmänniska på Dometic kylskåp har konstuerat!!! (Mer lämplig för ett leksaksskåp!) Dörren går nu att öppna och stänga, men inte låsa (under färd) Nu får vi försöka blockera dörren så den inte öppnas under färd!

Godnatt från oss! Nu kryper vi ner i bingen!!

1. Typiskt när man ska ut på resa, men de försöker väl göra allt så billigt som möjligt och då kan det ju inte hålla....så himla tråkigt.
    Plast är plast.....för mig....inte bra kvalitet. Men ni kommer säkert på en bra lösning :)

2. Trist med kylskåpet! Håller med Maggan och Ingemar att mycket görs i lite dålig kvalitet. Önskar fortsatt bra resa!

3. VENLO tyckte jag var en trevlig stad. Nu har jag bara varit där i tjänsten men sagt till frun att vi ska svänga in där också.
    Trist att det gick sönder. Må hända det är samma låsning på den vi ska hämta snart?
    Nu vill vi önska er en bra resa.
    Nisse & Birgitta

4. Så fin bilen blev när ni har fått stylat till den. Fint du har sytt och fixat till inuti i bilen, Inga-Lill

Hoppas det löser sig på bästa sätt med kylen och att ni får en fin resa!

1. Tack! Vi "låser" dörren under färd med ett spänt gummiband!Funkar bra!

5. Nog kan man bli galen när saker går sönder i ny bil. Bilarna är ju så pass dyra så man skulle kunna förvänta sig en viss kvalitet och hållbarhet. Vi råkade ut för liknande problem förra året, låste bodelsdörren och gick på promenad och när vi kom tillbaka gick nyckeln bara runt, runt i låset och sen gick dörren inte att öppna från något håll. Vi fick ta oss in och ut via bildörrarna resten av resan.
    Lycka till på resan i fortsättningen, ska bli spännande att läsa om hur ni har det i England.

1. Har råkat ut för liknande dörrhaveri två gånger på vår förra husbil. På den fanns bara bodelsdörren. När dörrlåset gick sönder och dörren alltså inte gick att öppna varken inifrån eller utifrån, så fick vi ta oss in via garaget och trycka upp sängarna för att åla oss in. Arne kunde skruva isär låset från insidan och på så sätt öppna dörren, och laga låset. En andra gång då låset gick sönder (då ett annat fel) fick vi ringa Bürstner Sverige ( vi var i Tyskland) för att få hjälp...

6. Trist med kylskåpet. Tekniken ska bara fungera!! Allra helst när det är nytt! Elisabeth