måndag 19 mars 2012

TVÅ NYTTOR

Måndag 19 mars



Lövsprickningen har ännu inte riktigt kommit igång, men är i startgroparna...Jag är ingen fågelfotograf, och kommer aldrig att bli, sa Arne, men en bild på våra närmaste grannar kan jag väl ta!


Idag har vi inte gjort nå´n nytta, om man nu absolut måste göra det! jo, förresten, två nyttor har vi gjort, och båda har det med flaskor att göra... 
Idag på förmiddan åkte vi in till Torre del Mar och "Mekadonan". Där inhandlade vi skumpa till Jonathans (vårt barnbarn) studentfest. Lite annat smått och gott slank förstås också ner i korgen; patéer, ostar, grisakött (särskilt Inga-Lill gillar det, fanns ju inte i Marocko!), olivkräm...
Väl "hemma" bytte vi ut vår tomma gasflaska mot en fulltankad med propangas. Fanns här på campingen, och kostade 14.50€!
För övrigt har vi fördrivit tiden vid poolkanten.


MAROCKO - EN TILLBAKABLICK

Ibland känns det lite overkligt, att vi åkt omkring i ett,  för oss så annorlunda land som Marocko. Att vi häpna och fascinerade beskådat människorna, byarna och det storslagna landskapet. Men vi vet inte hur det är att leva och bo i Marocko, vad människorna lever på för villkor...
På campingen i M-Hamid, vid Sahara, jobbade Mohammed. Han pratade engelska, tyska, italienska och så förstås franska, arabiska och sitt "eget" berberspråk. (Det finns många berberspråk, de liknar arabiska) Jag frågade Mohammed om han hade barn. Ja, sa han, jag har fru och två barn. Bor du här i byn, fortsatte jag. Ja, jag bor byn, i ett stort hus, svarade han (Oj då, tänkte jag, han är nog rik!)Men, fortsatte han, det bor 28(!!!) människor i huset, kusiner, mostrar, fastrar... Min fru och jag, och våra två barn, bor i ett litet rum. Vi äter alla måltider tillsammans, det är aldrig tyst, det är jobbigt... Ibland känns det som om jag inte vill åka hem, utan stanna här på campingen... Berättade Mohammed, som trots allt hade ett arbete. Vad han tjänade vet jag inte, men jag misstänker att "patron"(som campingägaren kallades av de som jobbade på campingen) stoppade det mesta av inkomsterna i sina egna fickor.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar