måndag 18 maj 2015

FÄRJAN SOM INTE GICK

14 maj


Tidigt på morgonen började vår färd söderut, från Wales mot Frankrike.Vi tog sikte på Pool, strax väster om Bournemouth, för att där ta båten till Cherbourg i Frankrike. På smala och slingriga vägar avverkade vi den ena milen efter den andra, och jag säger bara de´; att om jag suttit bakom ratten i Wales/England,så hade vi bara kommit hälften så långt! Jag brukar inte protestera, vad gäller bilkörning, men att köra på dessa smalslingriga vägar kantade av murar och häckar, bara totalvägrade jag!
(De vita prickarna på bilden är förstås får! I Wales finns tusen miljoner får! Minst!)


Vi gjorde en och annan paus i regnet, för regnade gjorde det naturligtvis, och såg oss omkring i nå´n liten stad, och framåt halv åtta på kvällen anlände vi till Pool och det ganska så ödsliga hamnområdet. Jo, vi hittade ett biljettkontor, där vi blev upplysta om, att nästa båt till Cherbourg gick först på lördagen kl. 16.00! Nu var humöret inte på topp, vi var hungriga och trötta, och skulle vi vänta i nästan två dygn för att komma till Frankrike!? Nä, vi beslöt att åka österut till Dover och ta båten där till Calais.






Men vi behövde mat-och vad fanns mitt framför ögonen på oss...?! Jo, en Mc Donald´s!!! Tack och lov! Efter varsin Big Mac & Co gällde det sen att hitta en camping! Det hade blivit mörkt, och det är alltid svårare att orientera sej i mörker och att upptäcka ev campingskyltar. Men med hjälp av GPSen kom vi så småningom fram till en camping som låg ganska ödsligt. Nu var klockan runt halv nio, och receptionen var förstås stängd. Men... det fanns en liten pub en bit bort, och jag tog sikte på den. Där inne fanns två personer, en bakom och en framför disken. På min fråga om vi  möjligtvis kunde komma in på campingen, så svarade "bartendern": "Just a moment" och ringde ett samtal. "Wait here"sa han sen och det dröjde nog inte mer än fem minuter förrän en mycket trevlig ung man kom. Jo visst, naturligtvis kunde vi bo på campingen; sen öppnade han bommen och följde med oss och visade var vi kunde stå!!! Gissa om vi var tacksamma!? Så´na trevliga människor! Efter en varm dusch somnade vi ganska gott!
***
Och det inte bara öl som mäts i pints, så även mjölken!!!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar